Виктор Маркелов - инженер
MS СССР, скално катерене и алпинизъм.

"В съветско време имаше много относително справедлив начин да се използва комунистическата идеология в полза на алпинизма. Виртуоз на делото е бил собственик на всички топ спортни заглавия и се нарежда Валентин Bozhuk. От зората на цивилизацията хората, занимаващи се с това, което сега се нарича промишлен алпинизъм, но това не винаги се насърчава и подкрепя от страна на властите. А Bozhukovu успя да пробие и да е дом на най-високо партия и Комсомола лидери красива идея - създаването на специализирани екипи от алпинисти монтажници да работи по най-големите строителни проекти на комунизма. Мощни спортисти бяха призовани да изпълняват подвизи на труда, решавайки чрез своите производствени умения и технически проблеми на невероятната трудност, както спечелените пари да се харчат за спортни експедиции до нови минни райони. И всичко това - под червеното знаме, а патронажа на ЦК на Комсомола.

Идеята беше блестящо реализиран през 1971 г., когато се комбинира група "Petrel" и Nurekgesstroya успешно направено висока надморска височина работа Nurek - обезпечени от страна на огромно парче скала, а след това сложи отбор на първенството на СССР в алпинизма. Екипът под ръководството на Shramko, което включваше V. Bozhuk V. Ванин и Ленинград V. Маркелов, Г. Гаврилов и Михаил Петров, взе нов маршрут на NW стена Yagnob и зае първото място в техническо клас. Bozhuk Ванин и започва през същата година също шампиони в Traverse клас и Маркелов и Гаврилов зае първо място в СССР по катерене шампионат. След този успех се повтаря няколко пъти, както и от схемата за средата на осемдесетте години на такива групи е добре установена. "

На стената Yagnob вече вероятно знаете такива. И как маршрут й - петици, шестици! Може би само на легендарния Ushba красотата може да се конкурира с него. С една дума, Yagnob - това Yagnob.

И тогава, млади и целенасочено за нас, това е една чудесна възможност да се докаже. Изхвърлете натрупаната умения, за да мине през първите сложни стените.

Ние често се казва: "Вие сте катерачи, не е нужно да ни психическа подготовка, стената няма да мине." Но те казват, че е заслужил алпинисти не са знаели, че такава стена в Крим, ние взехме няколко часа, че аргументът (разбира се, това беше глупаво) обхожда без застраховка пломби Кръста и че много съсипа репутацията му в Dombai и Uzunkol бързото изкачване.

Сега е време да се изкачи, организират "училище", където ще трябва да се изкачи без застраховка и с осигуряване, отидете на първенствата са задължителни ледени маршрути, които са дори по-работилници за точки не е последователи. Но какво да кажа, вече е на комунизма Peak работи с щеки, но без ски.

Сега всичко е възможно, а след това, че е необходимо да се гарантира, че е възможно днес. И разбира се, че е добре, единственото лошо нещо, че на удари и надраскване, че времето понякога се усещат. Време неумолимо напредва прекалено. В момента са преминали на стената в продължение на три дни след контактната група го задържа в продължение на девет дни, а сега отивам за деня. Някой сам може да се проведе в продължение на четири часа в бъдеще, когато има недостиг на куки. С една дума, за да отидете на стената ще бъде дълго време.

След първото изкачване на Yagnob през 1971 г. ние отидохме там няколко пъти и всеки път уникалната красота на скални маршрути привлечени към новата стена. Особено интересни от гледна точка на превратностите на съдбата на, имаше две изкачвания по един и същ маршрут в стената на юг-запад. Първият път, минахме през него в шампионата СА "конфликтна личност" през 1974 г. и са били оценени със златен медал. Отнесени от една нощувка, и това, което е най-интересно, от началото до края в галоши. Галошите беше много добър, за да вървим напред, но надолу - по сипей, с раници! Думите не могат да опишат, че е необходимо да се опита.

Вторият път, ме покани да отида, тъй като по-късно се оказа по същия маршрут, Шура Lipchinsky. Отначало не исках да, но след това се съгласи с условието, че ние Хайде да отидем в новата компания, както и преди с една нощувка. Успяхме да получите от една нощувка, но, обаче, успя да хване настинка и прекара нощта по пътя надолу към красивото, както се оказа в сутрешния тревата. Този епизод ще се запомни като един любопитен, но други са оставили различно впечатление.

Електромерите за сто преди излизането на билото аз трябваше да отида на първо място. Познах трасето на 1974 г. и си спомни, че някъде тук контролиране на турне, което аз направих - един буркан изпод червен хайвер, прикован джъмпер до стената. Намирам един буркан и искам да си взема една и съща бележка. Имайте предвид, има, но не и нашите, и чужденецът, и то се казва, че те са първото изкачване на Yagnob на стената на първенството на СССР през 1977. Може би те не са имали един буркан? Или може би те са направени от стъкло и е много тежък, защото те са много дълго време - шест дни, но все пак стават шампиони на СССР. И ние, между другото, стават шампиони за втори "конфликтна личност". Така, че само един маршрут Yagnob спечели три златни медала!

И как е бил първият ни изкачване на стената ...?

1971 Проучване впечатления памет миналото лято, всеки път, когато неволно обратно към изкачване до Yagnob на стената. Тя е тази стена засенчено в памет на всички обхванати преди това. Няколко пъти са искали да приведе всички завладени най-трудните области и да ги сравните. Въпреки това, дори и трудностите на първото тримесечие на стената покриват всичко.

Ние сме свързани с цялостната дейност на Nurek. Като пътници, които пристигат бъдещи катерачи и участниците събират: Bozhuk Shramko V. Данилов V. lavrushin V. Маркелов V. Всяка двойка фотоапарати и преносими компютри. Ръководства за бъдещия ръководител на изкачването на хеликоптер, голям експерт Fan Планини - Джийн Shramko. Това забеляза незабелязани катерачи тегло, свободно стоящи мечта и Yagnob.

Първи полет до Yagnob - тя е по-близо до Душанбе, и времето в района се развали преди. В навечерието на бурята е - всички върхове са покрити със сняг. Представете величествен и заплашително.

Имаме удоволствието да сняг, както никога преди. Днес той ще даде възможност да се идентифицират най-трудната част на стената и направи, в крайна сметка, изборът на противник.

Мухи да Yagnob. Всеки се втурнаха към прозореца. Кликнете на камерата. Превърнете. Наистина не е имал време да се помисли, но вече първото впечатление. Колосален в размер смайващо количество пенливо пресен сняг и само на едно място, че няма сняг - в средата на повярвалите до западната стена. Ударих подозрение, че има сняг просто се стопи. Внимателно огледайте - линията на снега е под основата на стената. Може би - това е вертикална. Полет над стената. Масивът е огромна. Дължината - около шест километра, и навсякъде - на стена от черен рок до западната рок-сняг лед на север.

Ще се проведе за лагера и сайтът за хеликоптера. Седнахме. Огледа и полетя към съня. По пътя, предизвика полемика от дължината на вертикалната стена, която по-внимателно вглеждане се оказа червена с черни петна. Валера даде lavrushin 600 метра, Джийн Shramko заяви, че не по-малко от 800 метра, но също така се съмняват. Така че много малко изглежда отвес Western в сравнение с целия масив.

Аз също съм засегнат от един въпрос - микро релефна. Възможно ли е да отида катерене или да има джъмпери? Стена е гладка, сякаш полирани.

Тази мечта. Джийн се втурна към прозореца, така че ние правим. Но какво е това?

Под нас едни отгоре, осеян с хребети, корнизи и наклонени рафтове. Ние не го вярвам. И Джийн сгушен в ъгъла и никога не са изглеждали толкова голяма беше впечатлението за Yagnob.

Кръгче мечта. Проведе проучване, и обратно до Душанбе. Вечерта в Sai-Pihoya единодушно решихме, че се изкачи на Yagnob. И тогава се започна: имаме нужда от платформа, стълба, жилетки, хамаци, вибрации - всичко, което имаме.

Отне 27 дни. Завършил работа в Nurek. Имаме платформа, комплект болт, направени стълби, хамаци -vooruzhilis до зъби. Валя Bozhuk показа такава ефективност в нашите ръце, че имаме снимки от цял ​​стените на станции.

След 50 минути пеша от базовия лагер, ние достигне "Агнешко челата", които водят до основата на стената. Отне само едно въже на 40 метра и няколко куки. Решихме да се изкачи "Агнешко" челата и отиде под земята. Shramko износени, прикрепен, отнема клинове и катерене. Преди да успее да се движат далеч от снега, като въже над. Това ни обърква. Така че, мащабът на няколко други. Ляв шлема си на горния край на въжето, както е очевиден знак, и слезе в лагера. Сега ние бяхме в състояние да се определи приблизителната височина на стената. След дълго търсене shestidesyatikratnuyu тръба ние открихме нашата въже, и там се оказа, че снегът на талуса до основата на стената на около сто метра, а височината на стените ни, не са 600 или 800, а над 1000 метра, на около 1100 метра.

Катерачите северната столица
Ние Гена Гаврилов се научи да ходи в vibrame. Тъй като се предполага, че за да завладее стената. Въпреки това, пет дни Vibram не priter и катерене в него се оказа качествено различно. На този етап от обучението на ненадеждни - в грешното време с крака от подхлъзване улики.

Ние се приближи на "Агнешко челата", облечени и отиде в навечерието на лявото въже. Vibram пази лоши пързалки. Положението е критично. Ние ще трябва да отидат в нашите доказани галоши. Промяна дрехи. Vibram виси на кука, и напред към неизвестното. Преди началото на стената отидат още 200 метра, а ние решихме, че тук metrov100. Ето скалата!

Маршрутът започва. Ние седна на тревата. Сложих на цялата поредица от "желязо". Бихме искали да организират надеждна застраховка за първи куката, и го победи никъде. Jumper. Порода myagkaya- доломит както в Крим. Точкова кука. Да проверя - отстранени, без много усилия. Повтарям всичко отначало - същия резултат. Ще трябва да се изкачи на "сопол" до първата пукнатина. Джийн застрахова чрез проекция. Качи се. Над главата му виси всички. Точкова ледена кука в мокри, хлъзгави пукнатината - застраховка е. И след това - по-лошо. За пукнатината не взема - хлъзгав, а на стената в ляво с почти никакви улики. Погледнах по-отблизо. Той очерта начин да отида веднага, без да се губи сила, до точката, където пукнатината се превръща в камината. Качвам без куки. Крака на триенето, ръка държи само първата фаланга, които приличат на сивата плоча, "ябълките" на кръст в Крим, само по-сложно. Джийн само да кажа: "Внимателно". Той знае какво означава това.

Най-накрая имам в камината. Вкарани кука - дишат по-свободно. Сега ние трябва да се вземат на тръбата - стрехи. Джийн предупреди.

Ако има "дръжка" - можете да вземете всеки перваз катерене. Друг опит, и аз съм във вътрешния ъгъл. завършени четиридесет метра. Подходящ Джийн и се опитва да научи аз се качих там. "Пролез" - казвам, и не забравяйте как обходена, вие не искате.

На следващия ден ние се присъединиха Shramko. Ние се изкачи по-високо. Силни монолитни скали дават удоволствие, удоволствие да се справят с такъв съперник. Преодоляване мокри, хлъзгави вътрешния ъгъл. Дори и аз трябваше да вкара куката болт. И накрая, ние стигаме до един от "ключови" места. Той е оставен оставяйки надвиснала вътрешния ъгъл. Това е, когато аз трябваше да работя с poshlyamburit и "Ковачницата". И на върха на него все още премина катерене. И след това нов проблем - необходимо е да се измине петнадесет метра, куката никъде, вкарвайки и тесен рафт. В края е спестяване на камина. Имам търпение и внимателно ходи на баланса. Стигам огъня и победи на куката. Всичко е наред. В крайна сметка ние се приближи нашите стрехи. Въжета свърши. Имаше някои проблеми. Jumper, или можете да отидете катерене? Това е най-закътаните места на маршрута.

На следващия ден, подготовка джъмпери, Shramko и Петров премина всички стрехите на надвисналите пукнатините на практика катерене. Въпреки че разликата извисяваше шест метра в дължина tridtsatimetrovoy. По този начин, на обработката е завършен. Осъществяване на окончателните плащания по плана на катерене, обръщаме на набор от снимки на предполагаемия бъдещ път, събиране на стоките.

Тръгваме в две групи:

Съвпадение на настаняване и върнете надолу допълнително съоръжение. Сега ние сме оставени сами на себе. Комуникация с лагера - ракетите и глас, обаче, думите не могат да кажат. Но ние имаме нов продукт - флагче - парашут. Той хваща оранжево флагче -parashyut с бележка от пикап му - се осъществява връзка. Използвайте, за щастие, по такъв начин, че не е необходимо, тази връзка е спешен.

Според плана за днес, ние трябва да се издигне до нивото на 3500 метра. Работата започна. Те се хванаха за мястото му: Shramko Гаврилов третира по пътя; Ванин, Bozhuk, Петров извади раници; Маркелов - те готвя, бие куките, с една дума, "за да прикриват следите си."

Way логично, рок твърди, с богата macrorelief: корнизи, люспи, вътрешни ъгли, както и почти всички - вертикално!

Но има един основен недостатък - масата на малки камъни, в резултат на пилинг плочи, се намира навсякъде в малък перваз. Те докосне въжето и да падне надолу. И ако от първия до последните сто метра - двеста да чуе само свистенето на летящи камъни. Е, че всички увисва! Камъни, главно летящи във въздуха по протежение на стената, както и раници за привличане удобни - не се придържат.

Ние работим по цял ден. Тя започва да потъмнява. Shramko някъде напред търсите платформа, както и всички ние сме остана в мокри и хлъзгави камината, отгоре тече поток. Щук някои раница, че не се вижда, а когато това е - не е ясно. Всички разпределени за период от две vosmidesyatki - ситуацията не е най-добрият.

И в този момент, когато всичко подаде оставка на съдбата и необходимостта от престои една нощ, на върха на глас: "Обектът е".

В десет часа вечерта мокри и гладни случва на рафта, където можете да се изправи само. Bozhuk взе готвене, а други - скок и се подготвят хамаци за през нощта.

Нощен подсвирна два камъка, но отново във въздуха. Всичко е наред. Останалите дни бяха така: в навечерието и по време на планираната пътя на движение и оценяват възможностите за снимки, направени от различни ъгли, одобрени от избраната опция. Shramko продължава и всичко се повтаря.

Една необичайна сайт се срещнахме в последния ден. Точно от хамака Shramko изкачи стената, цялото й бодикит стълбата, и изчезна зад завоя. Въжето се простира, клинове и нечуплив. Какво е това? На снимката - на стената, а той е искал.

И когато всички се събрахме отново в мокри, хлъзгави shestidesyatimetrovoy камината, всичко стана ясно. Джийн Shramko премина гладко, лишено от куки, стена единствено на триене и шестдесет метра отбеляза общо четири кука болт. Докато правеше това, остава неясно, галоши на тази писта е плъзнаха.

И тогава там отново беше трудна камина, в която нищо не е странял от куката. Това беше хлъзгава и мокра. преминали Камина. Вижте края на пътя. Въпреки това, последните тридесет метра изхода към билото кръжи отново.

Поставянето на цялата власт, да вземе последното препятствие, а ние сме на гребена. Осемдесет метра по билото и на срещата на върха. Хиляда двеста m северозападната стена Yagnob премина!

Това е много необичайно да се види под небе и стои на хоризонталата.

Поздравления, ракета стрелба. И до лагера, където нашият неуморим Light подготвя специална вечеря.