Plokhotnichenko VL и Plokhotnichenko LV и дъщеря им Виктория и нейният внук Алекс с голяма благодарност.

НИСКА ARKHYZ. В астрономически столица на България.

Чист и свеж въздух, шума на планинските реки, изчистването на зрели плодове, множество исторически паметници, красива природа, както и най-важното - хладно през горещите летни ... Какво би могло да бъде по-добре, отколкото си почивате в планината! Когато Ростов топлина под четиридесет, в Нижни Arkhyz, където пристигнахме с дядо си Миша Plokhotnichenko по покана на семейството - на персонала SAO, температурата на въздуха е почти винаги над 25 градуса.

Дванадесет часа път с автобус от автогарата до Ростов Zelenchukskaya преместен относително спокойствие. Zelenchuksky на автогарата, където автобусът пристигна рано за един час, колата ни се срещнаха чичо Володя и след половин час, може би по-малко, бяхме в бук - уютно село - САО RAS Академгородок.

Закуска и с Vika и сина си Алекс отиде на разходка из квартала на селото, с големи ресурси за отдих. В това видяхме, се натъкват по пътя на няколко фургони с туристи.

Първата ни разходка - в Карачаево-Черкезия историческо-културен и природен музей-резерват, където има Nizhne-Arkhyz селище - археологически паметник от X-XII век, останките на изчезнал град Маас - столицата на голям средновековен състояние на Алания. Преминаване по моста на река Podorvanku, видяхме най-известните Zelenchuk църкви, на които бих искал да ни каже повече, като един от тях, най-малкият - Юг (известен още като - Ilyinsky) е най-старият съществуващ християнска църква в нашата страна. Днес той е бил столица и почистване той не е присъствал, но в другите две отидох, видях скромния си интериорна декорация.

След първите интересни екскурзии чакахме за обяд и почивка, като каза дълга нощ на пътя. Но вечерта имахме второ, не по-малко интересно от първото пътуване. По това време, вървяхме към селото, за да лъч на река грах. Желателно би било, след като в последния ден, когато сме отпочинали, слаб дъжд разходка по пътя, водещ към БТА, свеж планински въздух, наситен с озон се насладите Bukowo околните планини, гъсто покрити с гори. В основата на дърветата, доминирани от бук, откъдето идва и популярното име на този уютен Академгородок. И второ, шест километра, турне, благодарение на нашето ръководство - Вик и Lesha, е успех!

И точно в края на краищата на поета, който е написал, че "най-доброто от планините може да бъде само планини"

Днес имахме две вълнуващи екскурзии. На първо място, на сутринта след закуска, кола с чичо Володя е в процес на изграждане в Arkhyz парк в село романтичен, която вече работи модерен кабинков лифт, в подножието на живописната планинска верига. Цената на "лифт" ниски -Само 150 рубли, а това, което красота ни е открито на всеки метър покачване, думите трудно да се премине до нас - заснежените върхове на билото на Главна кавказки под гъсто покрити с дървета, а на върха на алпийски ливади.

Горе, повече от два километра, тя е прохладно и свежо, което е необичайно за лятото имаме равнината. След разхождат по склоновете, ние, като слезе на сувенири.

След това отново, сувенири, само че този път в центъра на пазара селото Arkhyz. Тя е малка по размер, село, разположен в много красив район. След ходене през пазара чрез закупуване на местно магазин плодове, да се върнете в Долна Arkhyz.

По пътя на няколко пъти спряха: водопад и малко езеро в долината на Големия Zelenchuk, по който пътят се затича. Разстоянието между двата града - и Arkhyz Нижни Arkhyz малко повече от двадесет километра. Но въпреки такова разстояние по нашия път през красива местност видяхме няколко паметници. Един от тях - огромен камък с надпис "Те се бият до смърт." Този паметник е посветен на загиналите партизани по време на Втората световна война. Друг паметник - ниска стела. Той също създаден в памет на загиналите партизани.

Имаше различни мнения за създаването и характера на изображението. В едно от произведенията на доктор на историческите науки, VA Кузнецов даде следното описание на изображението ", пише в средната гама от цветове - контурите и сенките, направени с тъмно кафяв с червено олово, обемите отпуснати кал, като картината е подчинено на канона, което е характерно за иконографско изкуство на IX - XIvv. строго челен място на главата, големи очи с пронизващ поглед, Линейност графичен стил рисунка, тънък прекъсване моделиране, планирано да се изправи насипно състояние. "

Ученият е склонен да изгледа на хронологичния близостта на създаването до момента изграждането на храмове и да създаде Алън епархия, т.е. X-XII век. п. д. Подчертавайки, че лицето на Долна Arkhyz "може да бъде най-старата архетипът на Спасителя в България." Създаване на изображение логически свързана с работата по време на боядисване на един от nizhnearhyzskih паметници или стенописи ремонти майстор, запознат с иконопис и стенопис техниките на рисуване.

Дебатът за създаване на изображения в научния свят продължават. Има една гледна точка на по-късно, а дори и днес неговият произход.

Хиляди православни поклонници, идващи от различни краища на България, за да намерят спасение в очите на Господа, през последното хилядолетие. "

Чрез Лика се изкачихме се по стълбите сейф, построен специално за поклонници. Това стълбища преди шест години, когато бяхме тук за първи път, не беше на негово място беше много стръмен и хлъзгав път. И сега, в подножието на склона с изображение на лицето на Христос Спасител е построен храма, който също посети днес. Намира се в непосредствена близост до един доста голям пазар с много сувенири.

По пътя, вниманието ни беше привлечено от една ниша, по склоновете. Предполага се, че това е най-старото погребение, но тя все още трябва да бъдат изяснени.

Времето е слънчево и топло ден, разходка в началото на втората дотича облаци, но се избягва дъжд. Насрещен на брега на Голямата Zelenchuk от централата, която произвежда минерална вода. Други растителни известни марки "Arkhyz" видяха сутринта в същото село.

Вечерта в местен магазин купи добро ръководство, което бих искал да чете. Тя се дава на няколко страници, както и местата, които вече са посетили през последните два дни.

На третия ден от престоя в Буково хванат че си мисля, че планините са сред онези обекти и явления, които можете да гледате безкрайно.

След като гледа кратка част от научнопопулярен филм Тайните на космоса и да се разходят из сградата на сребриста купол, достигна откритото пространство пред него. Тук теренът е много добре се вижда във всички посоки. Ahead - планината Pastukhov, получил името си в чест на българската военна топографа AV Pastukhov извършва на геодезични проучвания тук. Ляво - Big Valley Zelenchuk с vidnevsheysya Zelenchukskaya размине Още един обект на Сао - рефлекс радио астрономия телескоп "РАТАН-600", подобно на огромен стадион.

Кацнал на едно от върховете на планините в близост Semirodniki БТА, щеше да види през мъглата на хоризонта на Елбрус. Почти успя, горната част на тази гигантска, все още виждаме, но за да го видите напълно предотвратено облаците. Облаци като кучета пазачи на каишка без дърпа назад от двуглав връх Елбрус за секунда. Оставаше само да се възхищаваме на красивата панорама на планините Главна кавказки Ridge и слезе, което прави пътя си през гъсталаци бодливи храсти.

След като видях телескопи малък спря още и зоната, в която се намира на телескопа в Казан държавен университет. Чичо Володя - един чудесен разказвач, ние сме много щастливи да се върнат тук, в легендарния сайта, който в учебни дни чета интересни книги в "Парола - БТА".

По пътя обратно спряхме да се запознаят с дървен материал за наличие на гъбички. Резултатът - положително! Така че, след обяд, следобед, с Vika и Lesha отиде в гората за да събират гъби. Консултант и диригент имахме Vic - голям познавач на местните гъби. Тя също така ни е проведена образователна програма за идентифициране на ядливи и отровни гъби (на живот изводи за безопасността дойде по-удобно)

Отначало нищо не попаднах, но за да намерите няколко гмурци, но след това постепенно нашите пакети са пълни с различни гъби: малки жълти пачи крак, кафява Mokhovikov, хванахме няколко трепетлика гъби и гъби.

Дори и да не е имало гъби, разходка щеше да е страхотно. Хубаво и полезно е да ходи из гората, където под краката му тихо скърцаха старите мъртви клони шумоляха миналогодишната листа. Бърд не се чу, просто някъде далеч под изрева Big Zelenchuk.

Какво голяма планина!

Това беше един много добър ден днес. Жалко е, разбира се, че скоро ще оставя за Ростов на Дон. Времето, как да поръчате, инсталирайте забележително. На сутринта, разделени в групи (един отиде с кола, други пеш), отидох на брега на Big Zelenchuk на няколко километра от Буково пикник.

Сайтът бе избран Чичо Володя и леля Луда е много добра - живописен и сенчести сред високите букови дървета и на няколко крачки от планинската река.

Кебап оказа вкусна, в противен случай не може да бъде. Добре отпочинали. Неделя - почивен ден. Под звуците на реката. А реката е бърз и доста голям. Не напразно - Big Zelenchuk обади. А Zelenchuk, може би от факта, че водата в реката е необичайно синьо-зелен цвят. Това някъде там tsveterechnoy вода между син топаз и смарагд. Zelenchuk дяволски красива, а водата е студена дяволите! Ние бяхме убедени, на Даря, когато те се опитаха да отиде с нея до брега на реката, за да малък остров. В резултат на това на остров Разбира се, ние бяхме, но краката са много крампи от студа.

Обратно в бук обратно крак с дядо си Миша изпращане Дария към колата. Около магистрала обърна внимание на факта, че един от паметниците, посветени на загиналите партизани по време на Втората световна война, определени студенти nizhnearhyzskoy училище №1. В метален мост, който минава Big Zelenchuk, нарязани на няколко "Chakan" папур. Бихме искали да вземат със себе си в Ростов.

Очаквайте в бук и малко почивка, отново отиде на разходка из квартала на Академгородок. Грах дойде в сноп с малък планински поток в средата на доста широк заливна на брега, от които са затрупани с корените на изкоренени дървета и огромни камъни. Човек може само да се предположи какво се превръща този невинен рекичка по време на проливни дъждове. На няколко места, потокът преграден камъни, образувайки малки басейни. В няколко от тези мини-язовири ние дори къпят. Водата е студена, но това е много по-топло от Големия Zelenchuk, и който минава потока.

Разходка, ние вярваме, е добро! Охладете все още на брега на реката.

И през нощта Даря пише първата есе в живота си: "В Arkhyz. Първият ден - ние пристигнахме в Arkhyz. После отидохме на разходка към слепоочията. И ние отидохме за кучето и отиде по целия път. На втория ден - отидохме в лицето на Христос. Трети ден - Отидохме да разгледаме телескопа и събиране на гъби в гората. Четвърти ден - отидохме на природата и реката. Ние плуваше там. И въобще, аз наистина го харесва в Arkhyz ... ".

На два пъти посети днес Zelenchukskaya - един от регионалните центрове на Карачаево-Черкезия. За първи път на сутринта, когато трябваше да си купят билети за пътуването на връщане. Вторият - през нощта, преди да отиде в автобуса в Ростов на Дон.

Красива село, макар че гледката на малката си развалена ремонт на настилката в центъра. Особено ми хареса храма в близост до автогарата, където ще са отишли.

Между пътувания до Zelenchukskaya отишли ​​в сравнително голям язовир край Буково, където Дария малко плуване. Водата е готино все пак, но приятно за плуване в горещ летен ден. Купихме продуктите на пътя, бутилка местно бутилиране на минерална вода "Тау-су" в местните магазини. И искаше да купи местната "Карачаево" бира на аеродинамичната форма, но това е, уви, отново.

Сбогуване с гостоприемното семейство Plokhotnichenko: Леля Луда, Vika и Lesha, чичо Володя и си "Волга" хваща пътя.

Е, едно пътуване до Нижни Arkhyz за нас през следващата сутрин в автогарата Ростов.

Помислете, не още една нощ ще сънувам планина, гора, но бързо Big Zelenchuk.